چگونه دعا کنیم
بخش اول
متی ۶: ۵- ۹
۵ و چون عبادت کنی، مانند ریاکاران مباش زیرا خوش دارند که در کنایس و گوشههای کوچهها ایستاده، نماز گذارند تا مردم ایشان را ببینند. هرآینه به شما میگویم اجر خود را تحصیل نمودهاند.
۶ لیکن تو چون عبادت کنی، به حجره خود داخل شو و در را بسته، پدر خود را که در نهان است عبادت نما؛ و پدر نهان بینِ تو، تو را آشکارا جزا خواهد داد.
۷ و چون عبادت کنید، مانند امّتها تکرار باطل مکنید زیرا ایشان گمان میبرند که به سبب زیاد گفتن مستجاب میشوند.
۸ پس مثل ایشان مباشید زیرا که پدر شما حاجات شما را میداند پیش از آنکه از او سؤال کنید.
۹ پس شما به اینطور دعا کنید: ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدّس باد.
عیسی مسیح از ما میخواهد در حین دعا مانند دو گروه نباشیم!!!
اولین گروه ریاکاران
عیسی مسیح ریاکاران را بارها و بارها مورد سرزنش قرار میدهد، عیسی مسیح این رفتار را گناهی میداند که در روحیه و شخصیت افراد شکل گرفته است. او بارها با آنها به سختی برخورد میکند، فرزندان شیطان، بی خردان، دروغگویان ...
اما عیسی مسیح ریاکران را به قبر تشبیه میکند.
وای بر شما ای کاتبان و فریسیان ریاکار که چون قبور سفید شده میباشید که از بیرون، نیکو مینماید لیکن درون آنها از استخوانهای مردگان و سایر نجاسات پر است. متی ۲۳: ۲۷
قبری که ظاهری زیبا دارد اما درون او تعفن و گندیدگی و پوسیدگی است. هرچند سفید و زیبا است اما درون آن جسد است.
سنگ قبر ظاهر را زیبا جلوه میدهد اما درون قبر جز نتیجه مرگ یعنی جنازه چیزی نیست. ریاکاران هم ظاهر را زیبا میسازند اما وضعیت درونی خراب است. ریاکاران با ظاهر سازی مردم را فریب میدهند و اجر خود را از مردم دریافت میکنند اما خدا میخواهد ما باطنی پاک داشته باشیم.
اول سموئیل ۱۶: ۷
اما خداوند به سموئیل گفت: «به چهرهاش و بلندی قامتش نظر منما زیرا او را رد کردهام، چونکه خداوند مثل انسان نمینگرد، زیرا که انسان به ظاهر مینگرد و خداوند به دل مینگرد.»
اول پادشاهان ۸: ۳۹
آنگاه از آسمان که مکان سکونت تو باشد، بشنو و بیامُرز و عمل نموده، به هر کس که دل او را میدانی به حسب راههایش جزا بده، زیرا که تو به تنهایی عارف قلوب جمیع بنی آدم هستی.
دومین گروه بتپرستها
۷ و چون عبادت کنید، مانند امّتها تکرار باطل مکنید زیرا ایشان گمان میبرند که به سبب زیاد گفتن مستجاب میشوند.
۸ پس مثل ایشان مباشید زیرا که پدر شما حاجات شما را میداند پیش از آنکه از او سؤال کنید.
موضوع تکرار نیست عیسی مسیح خودش به ما یاد میدهد که همواره دعا کنیم، موضوع تکرار باطل در حضور بتهاست. دعا در نام خدایانی که خدا نیستند.
نمونهای از دعای بت پرستان را در کتاب اول پادشاهان میبینیم.
اول پادشاهان ۱۸: ۲۵- ۲۹
۲۵ پس ایلیا به انبیای بَعْل گفت: «یک گاو برای خود انتخاب کرده، شما اول آن را حاضر سازید زیرا که بسیار هستید و به نام خدای خود بخوانید، اما آتش نگذارید. ۲۶ پس گاو را که به ایشان داده شده بود، گرفتند و آن را حاضر ساخته، نام بعل را از صبح تا ظهر خوانده، میگفتند: ای بعل ما را جواب بده.» لیکن هیچ صدا یا جوابی نبود و ایشان بر مذبحی که ساخته بودند، جست و خیز مینمودند. ۲۷ و به وقت ظهر، ایلیا ایشان را مسخره نموده، گفت: به آواز بلند بخوانید زیرا که او خداست! شاید متفکر است یا به خلوت رفته، یا در سفر میباشد، یا شاید که در خواب است و باید او را بیدار کرد. ۲۸ و ایشان به آواز بلند میخواندند و موافق عادت خود، خویشتن را به تیغها و نیزهها مجروح میساختند، به حدی که خون بر ایشان جاری میشد. ۲۸ و ایشان به آواز بلند میخواندند و موافق عادت خود، خویشتن را به تیغها و نیزهها مجروح میساختند، به ۲۹ و بعد از گذشتن ظهر تا وقت گذرانیدن هدیة عصری، ایشان نبوت میکردند؛ لیکن نه آوازی بود و نه کسی که جواب دهد یا توجه نماید. حدی که خون بر ایشان جاری میشد.
ما چگونه دعا کنیم؟
متی ۶: ۹
پس شما به اینطور دعا کنید: ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدّس باد.
تفاوت اساسی میان دعای ریاکاران و بتپرستان با دعای مسیحی در خدایی است که دعاها خطاب به او انجام میشود.
عیسی مسیح با بیان این دعا طرز دعای صحیح را بسیار زیبا برای شاگردانش بیان میکند.
آگوستین میگوید: تمام دعاهای کتاب مقدس در این دعای عیسی مسیح جمع شده است.
عیسی مسیح طرز دعا را به شاگردانش میآموزد، او نمیگوید هر روزه این دعا را تکرار کنید، میگوید" به این ترتیب دعا کنید"، به این اصول دعا کنید. البته او از تکرار این دعا و به همان شکل هم شاگردان را منع نکرد اما خدا به شاگردان نه فقط طرز دعا را آموخت بلکه روح خود را نیز بخشید تا به طریق صحیح با قدرت روح دعا کنند و شکر که ما نیز میراثدار همان روح هستیم و به ما نیز روحالقدس خدا داده شده است تا با امداد روح او را بپرستیم و در حضور او دعا کنیم.
ای پدر ما (ابا)
عیسی مسیح یک موضوع بسیار عمیق و مهم را به شاگردان و به ما یادآوری میکند.
یهودیانی که نام خدا را به زبان نمیآوردند حالا در دعا خدا را پدر خود خطاب میکنند. هنوز به یاد دارم اولین باری را که من خدا را در دعا پدر خطاب کردم، احساسی کاملا متفاوت بود. احساس امنیت تمام وجودم را پر ساخته بود. خدای خالق در مسیح پدر من گشته و صدای دعای من را میشنود. در عهد عتیق این گونه خطاب قرار دادن خدا را نمیبینیم. عیسی مسیح نمیگوید ای پدر من بلکه میگوید ای پدر ما همان پدری که مسیح در حضور او دعا میکرد حالا پدر مومنان به مسیح است. مسیح به ما این جرأت را میدهد که در جایگاه فرزند به حضور خدا برویم.
در آسمانی
پدر آسمانی، در واقع منظور از آسمانی تعین یک مکان خاص برای خداوند نیست، بلکه میگوید، ای خدایی که ورای همه چیز و متعال هستی، خدایی که با زمین و خلقت در ارتباط است اما هیچ آلودگی از گناه و نتیجه گناه چنانکه در زمین و ساکنان آن هست در او یافت نمیشود. و در واقع عظمت خدای خالق که در مسیح ما را پدر و ما فرزندان او میشویم را اینگونه بیان میدارد.
خداوند همه جا حاضر است.
۷ از روح تو کجا بروم؟ و از حضور تو کجا بگریزم؟
۸ اگر به آسمان صعود کنم، تو آنجا هستی! و اگر در هاویه بستر بگسترانم اینک، تو آنجا هستی !
۹ اگر بالهای سحر را بگیرم و در اقصای دریا ساکن شوم،
۱۰ در آنجا نیز دست تو مرا رهبری خواهد نمود و دست راست تو مرا خواهد گرفت. مزمور ۱۳۹: ۷- ۱۰
وقتی میگوید پدر آسمانی در واقع به قدوسیت محض خدا اشاره دارد. به جبروت و عظمت خدا اشاره دارد به قدرت و حکمت خدا اشاره دارد که همه عالی است.
اول تواریخ باب ۲۹ آیات ۱۱ و ۱۲
۱۱ و ای خداوند عظمت و جبروت و جلال و قوت و کبریا از آن تو است زیرا هر چه در آسمان و زمین است از آنِ تو میباشد. و ای خداوند ملکوت از آنِ تو است و تو بر همه سرْ و متعال هستی .
۱۲ و دولت و جلال از تو میآید و تو برهمه حاکمی، و کبریا و جبروت در دست تو است و عظمت دادن و قوت بخشیدن به همه کس در دست تو است.
خدای قادر ، پدر ایمانداران به مسیح.
اما عیسی به ایمانداران این تعلیم را میدهد که خدا را پدر خطاب کنند.
در انجیل یوحنا باب ۱ آیه ۱۲ کلام خدا میگوید:
«و اما به آن کسانی که او را قبول کردند قدرت داد تا فرزندان خدا گردند، یعنی به هر که به اسم او ایمان آورد.» این امتیاز در خون عیسی مسیح به ما داده شده است تا خدا را در دعا پدر خطاب کنیم و بدانیم به حضور چه شخصی برای دعا آمدهایم.
غلاطیان ۴: ۶
اما چونکه پسر هستید، خدا روح پسر خود را در دلهای شما فرستاد که ندا میکند «یا ابا» یعنی «ای پدر.»
رومیان ۸: ۱۵- ۱۶
۱۵ از آنرو که روح بندگی را نیافتهاید تا باز ترسان شوید بلکه روح پسر خواندگی را یافتهاید که به آن ابا یعنی ای پدر ندا میکنیم. ۱۶ همان روح بر روحهای ما شهادت میدهد که فرزندان خدا هستیم.
اما آیا صرفا مدعی فرزند بودن هستیم و یا حقیقتا مانند یک فرزند زندگی میکنیم؟
اگر من شبیه پدر خود نیستم و آن چه او از من میخواهد را دوست ندارم و در مقابل هرچه او از آن بیزار است علاقهی من است، چگونه میتوانم او را پدر خطاب کنم.
افسسیان ۵: ۸
«زیرا که پیشتر ظلمت بودید، لیکن الحال در خداوند، نور میباشید. پس چون فرزندان نور رفتار کنید.» عیسی مسیح از رابطهای در دعا سخن میگوید که اساس و ابتدای آن رابطه پدر و فرزندی است. اما در حالی که این رابطه ایجاد نشده و همه چیز در حد و اندازه حرف است دعاها همان دعاهای ریاکارانه است و همان بتپرستی است.
پس پیش از دعا، آیا فرزند خدا هستیم؟
مرگ و قیام عیسی مسیح و هم چنان که خواندیم، حضور روح خدا در ایماندارن به مسیح این رابطه را برای ما ممکن میسازد
و این اساس دعاها و رابطه ما با خدا است.
اگر دوست داریم تعلیم مسیح را نسبت به دعای مسیحی بدانیم اول این که آیا در مسیح خدای خالق را فرزند خوانده شدهایم و آیا او را چنان که هست میشناسیم.